pondělí 29. listopadu 2010

Markus Heitz - Trpaslíci

Fantasy literatury je dnes nepřeberné množství a hledat v ní tu kvalitní a na míru šitou přímo pro vás není jednoduché. Já mohu říci, že Trpaslíci rozhodně nejsou šití pro mě, je to kabát, jehož rukávy bych tahal po zemi. O to větší je pro mne zklamání, neboť tu mám další tři díly a nějak se mi do nich po tom prvním nechce.

Trpaslíci jsou klasickou heroickou fantasy a putování za zničením zla. Dílo mělo dle mého hlavně vykreslit trpasličí svět, představit nám jeho zvláštnosti a sílu. Alespoň já jsem si to od takto pojatého díla sliboval. Leč Heitz pro toto zřejmě není ten pravý, jeho jazyk je nezajímavý až nudný, a i když je čtivý, leckdy mám jako čtenář problém pokračovat. Do toho se přidává předvídatelnost a nalajnovanost příběhu samotného. Postavy někam míří a vůbec nepochybujete o tom, že tam také dojdou. Děj je prostý jakýchkoli zvratů, chybí mu moment překvapení a hlavně emoce. Postavy jsem si nedokázal zamilovat, mnohé pro mě byli jen loutkami plnícími předem daný účel. Život jim nebyl vdechnut. Když už se o to autor snaží, často svou snahu přehání, neustále dokola opakuje jedny a ty samé strachy či zvyklosti jednotlivých protagonistů románu a člověka to po chvíli začne až otravovat. V některých trpaslících jsem dokonce viděl spíše lidi či hobity. I jednotlivým místům, na která se postavy během svého putování dostanou, chybí ona pomyslná jiskra.

Je velká pravděpodobnost, že dám trpaslíkům ještě šanci a budu doufat, že se druhý díl povedl alespoň o trochu lépe.

Hodnocení: 40%

2 komentáře:

  1. Musím souhlasit s tvým hodnocením, taktéž jsou pro mne Trpaslíci zklamáním a taktéž mám všechny díly. Překonal jsem se a přečetl je všechny, ale bohužel zásadní změna kvality se nekonala.

    Jako první knihu od M.Heitze jsem četl Ritus a ta se mi moc líbila, pokud chceš dát tomuto autorovi šanci, zkus raději Ritus (a případně pokračování Sanctum, ale to jsem nečetl), pokud ti zásadním způsobem nevadí vlkodlaci.

    Hike

    OdpovědětVymazat
  2. Dal jsem se nakonec opravdu do druhého dílu. Zásadní změna kvality se opravdu nekoná, ale alespoň ten děj není tak přímočaře a očividně nalajnovaný, jako v díle prvním. Ale stále je to místy velmi dětské.
    Jinak díky za první komentář na mém novém blogu :-)

    OdpovědětVymazat